HTML

Információtudomány és média

Friss topikok

Címkék

Archívum

Kulturális késés, tanulás tanulása, első előadás

2012.02.22. 18:27 :: pasztorzsoka

 Sziasztok!

 

Az első bejegyzésemet fogom most prezentálni az Információtudomány és média a 21. században megnevezésű tantárgyunkhoz. Az első óra témakörére igyekszem reflektálni úgy, hogy először megalkotom magát a posztot, és azt követően fogok becsatlakozni a közösségi híráramba. Azért így szerettem volna elkezdeni, mert arra is kíváncsi vagyok, milyen lesz a különbség aközött, amikor még csupán az órai anyag alapján összegezem a saját gondolataimat, illetve, amikor már mások gondolatai, a fórumokon, és a blogokon olvasottak is befolyással lesznek az írásra.

 

A mai bevezető téma az információs társadalmi modelleket, és a tudás alapú társadalom kérdésköreit érintette.

 

Rögtön a bevezetésben felmerült a kulturális késés, ami jellemző társadalmunkra. Ez azt jelenti, hogy a technikai fejlesztések messze túlhaladnak az egyének felkészültségén, ismeretein. Vagyis, a rendelkezésünkre álló végtelennek tűnő technikai eszközök használatára az emberek túlnyomó többsége nem alkalmas. Ennek több oka lehet. A legegyszerűbb, hogy az iskolában nem sajátította el már akár csak az infotechnikai alapokat, a felhasználói szintű számítógép használatot, stb. És persze ne feledkezzünk meg arról, hogy a –nem is túl sokkal- idősebb generációknak lehetőségük sem volt ezt a fajta tudást az iskolapadban elsajátítani.

Oka lehet a jelenségnek, saját tapasztalatból is kiindulva, hogy sok mindenről tudom, másokról csak sejtem, hogy létezik, ilyen-olyan program, közösségi portál, akár valamilyen eszköz, de nem volt szükségem rá, hogy használjam, így szépen lassan kimaradtam én is nagyon sok új technológiai újításból, rengeteg hasznos program ismeretéből. Ezek mellett úgy gondolom, hogy anyagi akadályokba is ütközünk sok esetben, ha a legmodernebb technológia iránt érdeklődnénk. Talán sokan ezért is elégszenek meg a legalapvetőbb ismeretekkel, illetve eszközökkel, mert úgy érzik, bizonyos fejlesztések úgysem lesznek elérhetőek számukra sosem. Lehetséges opció még a konzervatív hozzáállás is, ami erősebben jellemző megint csak az idősebb korosztályra, de egyénenként változó ez a fajta értékítélet a fiataloknál is.

 

Mindezek a felsorolt érvek magyarázattal szolgálhatnak arra is, hogy minek volt köszönhető az a közfelháborodás és ijedtség, ami reakcióként érkezett ennek a tantárgynak a követelményeire. És köztük vagyok én is az ijedteknek, és tudom, hogy egytől egyik mindenki félve vág bele a projektbe. Többségünk számára már a kötelező regisztrációk is megakasztónak hatottak első ránézésre, mert én, bevallom őszintén, a facebook-on kívül nem használtam eddig azokat a csatornákat, amik most a csoport munkában való részvételhez szükségesek. Kis lapot kellett nyitnom a határidő naplómban, hogy sorra feljegyezzem a honlap elérhetőségeket, a felhasználó neveimet, jelszavakat.

 

Most, hogy eljött az ideje, hogy megszülessen az első írás, már lelkesebben állok neki, mert rá kellett jönnöm, hogy ha ez a tantárgy nem vett volna rá, akkor talán sosem regisztrálok akár a Twitter-re, de számomra a mindmeister is ismeretlen volt eddig, de hasznos lehet a későbbiekben. Tehát összességében már elkönyvelhetem nyereségnek, hogy megpróbálkozom részt venni a csoportmunkában.

 

A kulturális késésről tehát, amiben élünk, az a véleményem, hogy tökéletesen helyt álló, hatalmas lemaradásban van a társadalmunk többsége. (mivel úgy gondolom, hogy egy átlag magyar embernél így is jóval szélesebb körű ismeretekkel rendelkezem) Viszonylag pesszimistán hangzik, de úgy gondolom, ez már csak így is marad, amíg világ a világ. Valahogy nincs alkalma, lehetősége és ideje mindenkinek követni az aktualitásokat, pláne, ha épp nem is annyira érdekelt. Ellenben úgy gondolom, hogy mindent meg kell tennünk, hogy az átlag társadalmi tudás ne maradjon el teljesen, a lehetőségekhez képest inkább zárkózzon fel. Ebben mind az egyéneknek, mind a társadalomnak, de természetesen az andragógusoknak is hatalmas szerepe van, szerepe kell, hogy legyen. Mint minden más ágban, (iskolázottság, egészségügy, stb) ebben is szükség van az egyén motivációján kívül az intézményi háttér megteremtésére, és megszilárdítására. Ahhoz, hogy a fejlesztések, és a társadalmi ismeretek közti szakadék ne szélesedjen tovább, mindkét félnek lépéseket kell tennie. És persze folyamatosan, ezt hívják lifelong learningnek. Erről mindnyájan hallottunk már valahol….:)

 

Én sokszor rettegek, mikor idős embereket látok, akik az alap mobiltelefonokkal sem tudnak bánni. Pár hónapja, munka közben többször is odajött hozzám egy idős bácsi, hogy segítsek neki felhívni az asszonyt. A saját kis telefonján nem találta a telefonkönyvet, amiben egyébként 2 szám szerepelt –az egyik az asszonyé-, és nem tudta megnyomni a zöld gombot sem. Nem az idősektől félek, hanem attól, hogy én is ehhez hasonló élményekkel fogom pár tíz év múlva a fiatalabbak napjait feldobni. Nem rossz indulatból írom ezeket, félreértés ne essék, őszintén sajnálom, hogy ennyire nem megy nekik, és nem szeretnék erre  a sorsra jutni.

 

Azzal szoktam magam megnyugtatni, hogy talán már kiskorunk óta belénk nevelődött a folyamatos tanulás, és érdeklődés az újdonságok felé, ami a pár tíz évvel idősebb generációkba még nem. Ők nem, vagy többségükben nem így szocializálódtak. A félelem ellenére bizakodó vagyok, és úgy gondolom, hogy számunkra már nem fog akkor problémát okozni az sem, amit most még valószínűleg el sem tudunk képzelni, de 50 év múlva a kezünkben foghatjuk, leesett állal. Az unokáinknak pedig természetes lesz. Bármi legyen is az. Repülő autó, vagy 3D-s skype. 

Ehhez viszont nem szabad elfelejtenünk nyitottnak lenni az újra, és igényelni a tanulást.

 

Szintén kapcsolódik a szakunkhoz a tanulás tanulása. Többször visszaköszönt az előadás folyamán a befogadhatatlan mennyiségű információ áramlásának kérdése. Ma is, de már a legelső órán is, amikor a csoport követelményeit beszéltük meg. A megoldás nagyon szimpatikus, és megint bebizonyosodni látszik, hogy nem alaptalan, amit hallottunk már százszor különböző előadásokon, különböző témák kapcsán, csak talán most jön el az, hogy a gyakorlatban is megtapasztalhatjuk: azt kell megtanulni kezelni, hogy hogyan szűrjük ki a leghasznosabb, számunkra legfontosabb információkat az áradatból.

 

Így nézve talán már nem is lesz olyan ijesztő a teljesítés, hiszen ezt csináljuk nap, mint nap, ha szörfölünk kicsit a neten, átlapozunk egy újságot, de akkor is, ha csak sétálunk az utcán Észrevétlen szűrnünk kell a minket érő benyomásokat, információkat. És persze, rá kell jönnünk, hogy valóban hasznos-e, értékelhető-e egy-egy új ismeret, anyag, amit találunk.

 

Végezetül: én egy percig bírtam, hogy ne csináljak semmit a donothingfor2minutes.com kérésére, bár már fél percnél gondolkoztam, hogy kikapcsolom, de a második fél percre becsuktam a szemem, és az jól esett. ;)

 

Szép estét mindenkinek,

 

Zsóka 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://infotudomanyesmedia.blog.hu/api/trackback/id/tr704174117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsuzsikonnekt 2012.02.22. 19:18:53

Kedves Zsóka!
A kulturális késésről eszembe jut a legújabb munkahelyi tanfolyamom. Cégünk minden munkavállalóját beiskolázza három napos Office tanfolyamra. A tananyag szerint, a képzés során minden munkatárs egy teljes napot tölt el a Word, egy napot az Excel, és egy napot a levelezőrendszer használatának elsajátításával. Mindez ahhoz szükséges, hogy a munkavégzéshez használt gépeken a legújabb verziójú programot (2010) használhassuk. A résztvevők csoportokba osztását előzetes tudás mérés is megelőzi, ennek alapján kétféle kezdő és egy haladó csoportot hoztak létre. Mindezt azért írtam le, mert jó esetben ECDL tanfolyamon sajátították el egyesek azt a tudást, amely alapján most a haladó csoportba kerülhettek. De biztos vagyok benne, hogy sokan- köztük én is- nem efféle kurzusról szerezték tudásukat. Részben iskolából, részben barátok ismertettek meg néhány dologgal vagy munka közben jutottam arra, hogy útmutatást kérjek valamely részfeladattal kapcsolatban. Úgyhogy fel a fejjel! A legújabb kütyük és használatuknak mikéntje vagy utolérnek minket vagy mi érjük utol őket! :D

z.tundy 2012.02.23. 00:33:55

Kedves Zsóka, nem ennyire éles a különbség a generációk közötti IKT jártasságban és járatlanságban; ettől sokkal árnyaltabb. Ha a korcsoportok szerint vizsgálom, akkor itt vagytok ti nappalisok és itt vagyunk mi levelezősök (szüleid korúak); oktatóink között akadnak szüleim korúak. Azt kellett tapasztalnom, hogy az oktatók és diákok is egyaránt eltérő IT kompetenciákkal rendelkeznek. De, erre felcsattanhatnak a komment olvasók, hogy ebben az esetben magasan képzett emberekről van szó. Mi van az alacsonyabb végzettségűekkel. A blogolvasások éjjelein váratlanul üzenetet kaptam a facebook-on. Ismerősnek jelölt egy 80-as éveiben járó földim :) akinek megszaporodtak az ismerősei, mire elolvastam csoporttársam elmélkedéseit első bejegyzésében. A másik példa, közeli családtagom ma 90. éves és interneten hallgat rádiót, mert másként nem jön be az őt érdeklő csatorna. Most érhet az a vád, hogy kiragadtam két ellenpéldát a sokaságból. De, ezzel vitatkoznék. Már csak azért is, mert a blogbejegyzés is példákon alapul. Mégis hol húzódik az igazság? Valahol a kettő között. Az információs társadalomban a digitális analfabétizmus nem korfüggő.

strawberries 2012.02.23. 08:47:20

Kedves Zsóka! Egy nyitott kérdést tettem fel a blogbejegyzéseddel kapcsolatban magamnak. A tied egy "negatív", Tündi reflektálása pozitív példákat hozott fel a generációs különbségre és a digitális analfabétizmusra.
Hogyan toleráljuk ezt? Hogyan fogjuk ezt később tolerálni? Nagyobb lesz vagy szűkül a különbség? Hogy marad meg a szakmai elismerése, értéke, lehetősége, versenyelőnye annak, aki nem tudja majd tartani a tempót? Sok évvel ezelőtt dolgoztam egy reklám ügynökségnél, ahol az egyik grafikus kollégám a mai nyugdíj korhatár előtt állt pár évvel. Az Ő keze munkája a szakmai körökben azóta is példaértékű Matáv és Malév arculatterv. A szó szorosan vett értelmében a keze munkája. Kivállóan rajzolt, évekig tanulta az egyetemen. De nem tanulta meg a számítógépes grafikai programok használatát, holott körülötte már senki sem dolgozott papírlapon. Szükség volt egy emberre, aki a gépen kivitelezte azt, amit ő mondott. Egy operátor volt a jobb keze meghosszabbítása. Így egységnyi idő alatt két ember tudása és munkája volt a feladatban, amit aztán érvényesíteni is kellett a megélhetéshez. De akkor megbecsülésben volt része, hogy működővé tette a környezete a folyamatot!
Hogyan tanuljuk ezt meg?

gabrielvice 2012.02.23. 10:00:34

Hangoztak el negatív és pozitív példák is, de az idősek esetében mindig az jut eszembe, hogy ők egyes esetekben, azért is sajátítják el nehezebben a technikai eszközök használatát, mert fizikai állapotuk rosszabb, itt arra gondolok, hogy egyes esetekben a látásuk se olyan jó már, hiába hordanak szemüveget és így nehezebb tájékozódni és értelmezni a jeleket. A mamám így még a hi-fi kezelését se tudja elsajátítani.
A másik gondolat ami eszembe jutott, hogy minél többet használ egy ember egy eszközt annál könnyebben kezdi el kezelni. Ebből kifolyólag az is megállapítható, hogy ha rá vagyunk kényszerítve egy új eszköz használatára, amit nap mint nap alkalmazunk
előbb utóbb elsajátítjuk a kezelését.
Sok esetben szükség van a nyitottságra is, hogy igenis meg akarom tudni, hogyan kell kezelni. Anyukámnak nehezére esik sms-t írnia, hiába próbáljuk megtanítani rá, és addig nem is fogja ameddig ott a lehetőség, hogy felhívja az ismerőseit.
süti beállítások módosítása